بلوک عصبی چیست؟

بلوک عصبی که روشی غیرجراحی و کم تهاجمی است؛ برای درمان و مدیریت درد استفاده می شود. اغلب گروهی از اعصاب، به نام شبکه یا گانگلیون، که باعث ایجاد درد در اندام یا ناحیه خاصی از بدن می شوند، می توانند با تزریق دارو به ناحیه خاصی از بدن مسدود شوند. تزریق این ماده بی حس کننده اعصاب را بلوک عصبی می نامند. بلو ک های عصبی از جمله اقداماتی هستند که در کلینیک های درد توسط متخصص درد انجام می شوند

در بلوک‌های عصبی به روش جراحی به این صورت اعصاب مدنظر برای جلوگیری از ارسال تکانه‌ها به CNS تخریب می‌شود. بسته به بلوکی که برای بیمار انجام می‌گیرد، مدت بی دردی و بی حسی می‌تواند متفاوت باشد. برای برخی به صورت ساعتی و در برخی دائمی است. بلوک عصبی ممکن است تنها به عنوان تسکین درد و گاهی با ترکیب با موارد دیگری به عنوان بی حس کننده مورد استفاده قرار گیرد.

بلوک های عصبی چگونه استفاده می شوند؟

انواع مختلفی از بلوک های عصبی برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

بلوک های عصبی درمانی برای درمان شرایط دردناک استفاده می شود. چنین بلوک های عصبی حاوی بی حس کننده موضعی هستند که می توانند برای کنترل درد حاد استفاده شوند.
بلوک های عصبی تشخیصی برای تعیین منابع درد استفاده می شوند. این بلوک ها معمولا حاوی یک بی حس کننده با مدت زمان تسکین مشخص هستند.
بلوک های عصبی پیش آگهی، نتایج درمان های داده شده را پیش بینی می کنند. به عنوان مثال، یک بلوک عصبی ممکن است برای تعیین اینکه آیا درمان های دائمی تر (مانند جراحی) در درمان درد موفقیت آمیز هستند یا خیر، انجام شود.
بلوک های عصبی پیشگیرانه برای جلوگیری از درد بعدی ناشی از روشی است که می تواند باعث ایجاد مشکلاتی از جمله درد اندام فانتوم شود.
◽ در برخی موارد می توان از بلوک های عصبی برای جلوگیری از جراحی استفاده کرد.

موارد استفاده از بلوک عصبی

◽ درد ناشی از زایمان
◽ درد قبل، حین و بعد از جراحی مانند تعویض مفصل زانو
◽ درد ناشی از سرطان
◽ درد ناشی از آرتریت
◽ کمردرد یا سیاتیک
◽ سردرد میگرنی
◽ سندرم درد منطقه‌ای مزمن
◽ گردن درد ناشی از فتق دیسک
◽ درد فانتوم یا خیالی
◽ درد طولانی مدت ناشی از عفونت زونا
◽ درد ناشی از اسپاسم در رگ‌های خونی
◽ تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس)
◽ سندرم رینود

عوارض و خطرات بلوک های عصبی

بلوک های عصبی خطرات و عوارض جانبی دارند. آنها عبارتند از:

◽ قند خون بالا
◽ راش
◽ خارش
◽ افزایش وزن
◽ انرژی اضافی
◽ درد در محل تزریق
◽ خون ریزی
◽ مرگ (در موارد نادر)اگرچه بسیاری از انواع بلوک های عصبی وجود دارد، این درمان همیشه قابل استفاده نیست. اگر درد شما به درد یک یا گروه کوچکی از اعصاب مربوط نمی شود، بلوک های عصبی ممکن است برای شما مناسب نباشند. پزشک می تواند به شما توصیه کند که آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر.